“Ik onderzoek de invloed van AI op betekenisvolle creativiteit”
Wat is jouw verbindende rol binnen SintLucas?
Als adviseur beweeg ik me tussen het onderwijs en ICT. Ik volg continu de ontwikkelingen binnen technologie en digitalisering en onderzoek wat deze betekenen voor SintLucas. Dat doe ik door regelmatig sessies met studenten en collega’s te organiseren. Tijdens deze sessies ontdek ik wat zij belangrijk vinden. Daarna maak ik de vertaalslag: welke nieuwe systemen en tools sluiten hierop aan? Regelmatig deel ik via het online medewerkersportaal ideeën en ontwikkelingen om over te discussiëren. Kan dit idee het onderwijs beter of leuker maken? Goede ideeën testen we uit. Een voorbeeld is de toepassing ChatGPT, die draait op kunstmatige intelligentie. Je voert een opdracht in of stelt een vraag en ChatGPT doet het werk voor je. Het denkt mee met de student, maar ook vóór hen. Makkelijk dus, maar het levert ook vragen op. Leren studenten nog genoeg als een toepassing al zoveel voor hen invult? En wat betekent het gebruik ervan voor de opdrachten die we studenten nu geven? Dat gaan we dan samen bespreken en toetsen. Zo’n deelcultuur is heel belangrijk om echt goed te kunnen bepalen of én hoe een toepassing van waarde is voor ons onderwijs.
Wat maakt het werken bij SintLucas voor jou uniek?
Vooral de cultuur van creatieve makers en de ruimte die ik krijg om nieuwe initiatieven te starten. En de vrijheid die ik krijg om te doen wat ik leuk vind én wat ik belangrijk vind voor de organisatie en de student. Die combinatie maak ik altijd. Dat betekent dat ik ook wel eens werkzaamheden of projecten buiten mijn vakgebied oppak. Ik heb bijvoorbeeld samen met mijn collega’s de jaarlijkse ‘Inspiratie dag’ georganiseerd. We bieden die dag letterlijk een inspirerend programma aan alle medewerkers. Het doel hiervan is de verbinding vergroten en collega’s op een andere manier te prikkelen. Na een gezamenlijke aftrap en een keynote spreker, volgen collega’s workshops die zij zelf gekozen hebben. Een lezing met raakvlak met het werk bijvoorbeeld, of een fietstocht. Afsluitend delen we onze ervaringen tijdens een borrel. Ik word er heel blij van om de organisatie hiervan, samen met collega’s, op me te nemen. Enerzijds omdat collega’s aan mij terugkoppelen hoe leuk ze het vonden. Maar anderzijds vind ik het zelf erg interessant om nieuwe dingen te ontdekken. Hierdoor is dit echt een hoogtepunt van het studiejaar voor mij. Daarnaast geniet ik ook van de spontane ontmoetingen tussen collega’s en de nieuwe samenwerkingsmogelijkheden die daaruit ontstaan. Ik denk dat je binnen SintLucas veel meer ruimte krijgt om dit soort initiatieven te organiseren dan in andere organisaties. Dat is superfijn, want vrijheid is nodig om creatief te kunnen zijn.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Het is zo cliché, maar geen dag is hetzelfde. Ik werk aan verschillende projecten, soms vang ik lessen op van collega’s en ik ondersteun docenten in opleiding voor het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift. Ik begeleid hen bij het onderzoek dat zij voor hun opleiding moeten uitvoeren in de praktijk. Daarnaast zijn er veel ad hoc klusjes. Ik word regelmatig door andere docenten gevraagd om mee te denken over een technische oplossing voor het werk met studenten. Ik onderzoek dan wat er eventueel mogelijk is binnen onze systemen. Maar het leukste vind ik het werken met studenten. In de vorm van lesgeven of door ze te betrekken bij een bepaald project. We hebben gewoon hele leuke studenten, die in een bijzondere levensfase zitten. Ik vind het een voorrecht om hun ontwikkeling van dichtbij te mogen meemaken.