Studenten Ruimtelijk vormgeven ontwerpen persoonlijke stoelen

Ontwerpopdracht
Ruimtelijk vormgeven

Bedenk, ontwerp en maak een stoel over jou als persoon. De stoel moet van hout zijn en verder ben je vrij om jouw verdere ideeën vorm te geven. Wat zou jij dan maken? Studenten Ruimtelijk vormgeven Lente Viool, Tom Kruizinga en Roos de Groot ontwierpen een stoel die symbool staat voor hun eigen persoonlijkheid.

Rust en avontuur in organische vormen

Ook Tom ging aan de slag met deze persoonlijke ontwerpopdracht. Tom: ‘Ik vond de eigenschappen vrolijk, avontuurlijk en rust bij mezelf passen. Vanuit deze eigenschappen heb ik gekeken welke vormen ik hierbij vond passen. Ik kwam uit op organische vormen. Vanaf dit punt ben ik gaan schetsen om tot mijn ontwerp te komen. Mijn eigenschappen komen terug in de uitstraling van de stoel. Ik ben niet bang om nieuwe dingen te proberen. Zo heb ik voor het maken van deze stoel verschillende nieuwe technieken geprobeerd. De rustige, open uitstraling van de stoel pas bij mij.’

Enthousiasme en emoties in beweging

Lente: “We begonnen bij onszelf. Wie ben ik en wat zijn mijn eigenschappen. Ik heb gekeken naar hoe ik mijzelf zie, maar ook aan vrienden gevraagd hoe zij mij zouden omschrijven. Daaruit kwamen de eigenschappen: druk, enthousiast en gevoelig naar boven. Deze woorden zijn het uitgangspunt van mijn ontwerp geworden. Het concept wat ik bedacht was een stoel waarop je je enthousiasme en energie kwijt kan. Je kan namelijk op verschillende manieren op de stoel plaatsnemen en de stoel beweegt/schommelt met je mee. Dit past goed bij mij omdat ik eigenlijk nooit stilzit. Het schommelen staat symbool voor het gevoelige, mijn emoties. Die kunnen af en toe ook schommelen.”

Terug naar de kern

Roos vergeleek haar eigenschappen met de uitwerking van een opdracht van afgelopen schooljaar. Roos: “Vorig jaar hebben we ook een opdracht uitgevoerd met persoonlijke eigenschappen en ik was zelf benieuwd of mijn eigenschappen waren veranderd. Dit was niet het geval. In de kern ben ik nog dezelfde persoon: complex, krachtig en hartstochtelijk. Dit heb ik visueel gemaakt door het X-symbool. Zelf heb ik ook een tatoeage van x=x en het leek mij mooi om dit ook op deze ontwerpopdracht toe te passen. Ik heb de X vorm als basis van de stoel gebruikt.”

Makers in de werkplaats

De studenten hebben hun stoel gemaakt in de werkplaats op school. Tom: “Iedere dinsdagavond is de werkplaats bij ons op school in de avond langer open. Omdat ik een bewerkelijk ontwerp had, heb ik deze extra uren zeker nodig gehad.” Roos vult aan: “De sfeer in de werkplaats was echt superleuk. Omdat het een persoonlijke opdracht was heeft het de klas ook dichter bij elkaar gebracht, dat was heel bijzonder.”

Samen leren van uitdagingen

Naast het concept was het ook belangrijk dat de stoel praktisch en comfortabel was. Lente: “Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Het is niet alleen om naar te kijken, maar ook om te gebruiken. Daarom was het ook belangrijk ontwerp praktisch was.” Als ze naar haar eindresultaat kijkt is Lente tevreden “Alles ging heel goed. Ik heb veel complimenten gekregen.”

Tom: “Ik kijk terug op een superleuke opdracht waarin ik voor de eerste keer heb gewerkt met veel nieuwe machines en apparaten. Vooraf had ik een dummy gemaakt van mijn ontwerp en het eindwerk is uiteindelijk precies geworden van ik gehoopt had. Ik er zat maar 3mm verschil tussen mijn dummy en mijn final ontwerp!”

Ook voor Roos was het even spannend. “Ik heb gewerkt met vuurhout. Een houtsoort die relatief makkelijk splijt. Ik wilde 2 X-symbolen op elkaar zetten. Dit was lastig. Halverwege de opdracht spleet mijn hout. Gelukkig heb mijn stoel het samen met docent Thijs gered. Ik ben trots op de vertaling van mijzelf die ik duidelijk in de stoel terugzie.”